Knatteläger

• Knatteläger för åldern 7–10 år. Ett enveckasläger under tiden söndag 14 juli - lördag 20 juli, v.29 2024. Vi får chans att pröva på segling med Monark 44 och paddlar också kanot. I övrigt gäller bad, lekar och en massa andra roliga aktiviteter.

Lägret är till för dig med astma och/eller allergi.

Priset är 1750kr/person.

500kr tas ut i anmälningsavgift och betalas inom två veckor från anmälningstillfället.  Resterande del, 1250kr, betalas inom fyra veckor från anmälningstillfället. Om anmälan sker under maj månad eller senare skall hela avgiften betalas omgående.

Vi samarbetar med lokalföreningen "Astma- och Allergiföreningen för lägerverksamhet" som är verksam inom hela Stockholms län och vår direkta samarbetspartner för lägret.

Vi har egen specialutbildad sjukvårdspersonal, som aktivt deltar i lägerverksamheterna. Sommaren 2024 planerar vi att ha antingen en läkare eller sjuksköterska på knattelägret. Vi äter frukost, lunch och middag i Assögården, där vår egen restaurangchef och kock håller i verksamheten. Kvällsmål äter vi normalt i husen, där vi bor. Vi är efter alla år väl uppdaterade på hanteringen av alla typer av matallergier. Till lägret skjutsas eleverna av familjen söndagen 14 juli kommer deltagarna genom familjens försorg. Detta genom att barnet skjutsas (räkna drygt 1½ timmes körtid från Stockholm), genom samåkning eller SL-buss 636 från Tekniska Högskolan till hållplats Barnens Ö Gård (hör av er så hämtar vi vid busshållplatsen).

Särskilt villkor 1: Läkarkontakt
För att bli antagen till lägret ska man ha astma och allergi som kräver behandling av läkare. Vid anmälan anges läkarens kontaktuppgifter. Läkaren ska kunna kontaktas vid behov för att styrka elevens astma och/eller
allergier.
Särskilt villkor 2: Kommunbidrag
Finansieringen av lägren bygger på att deltagarens hemkommun ställer upp och betalar ett bidrag motsvarande vad det skulle ha kostat kommunen om deltagaren istället åkt på kollo genom kommunens försorg (7 tkr för 2-veckasläger och 3,5 tkr för 1-veckas). Sedan april 2010 finns en rekommendation från Kommunförbundet Stockholms län att länets kommuner ska göra detta. Hanteringen och ansökningen av detta bidrag görs av lägerföreningen.
Särskilt villkor 3: Medlem i lokalförening astma/allergi
För deltagande krävs, liksom tidigare, medlemskap i någon lokalförening inom Stockholms län inom Astma- och Allergiförbundet. Är deltagaren inte tidigare medlem i någon lokalförening så löses enklast medlemskap i ”Astma- och Allergiföreningen för lägerverksamhet”, där förälder ska vara huvudmedlem.

För information om vår samarbetspartner samt medlemskap se: http://foreningar.astmaoallergiforbundet.se/sida/lagerforeningen-3/