Gå till innehåll

Lägerplats och båtar

Vår lägerplats är vid Assögården på Assö, som är en del av Barnens Ö-området på Väddö i norra Roslagen. Husen vi bor i byggdes i början av 70-talet på grunderna av en gammal kollogård, ”Eliassons by”, som rivits efter att byggnaderna blivit alltför nedgångna. Vi bor i olika hus, 10-15 personer i varje, i trevlig parkmiljö. Äter gör vi i Assögårdens matsal, där det också finns restaurangkök och vår egen restaurangchef/kock sköter verksamheten. Teorilektioner och vissa andra inomhusaktiviteter håller vi i Assögårdens lektionssal. Segling och övriga vattenaktiviteter genomför vi på Björköfjärden mellan Väddö och fastlandet. På Assö finns, förutom bryggor för våra båtar, simstadion, sandstrand, fotbollsplan och bra områden för olika typer av aktiviteter.

Elen på Assö kommer från Barnens Ö:s eget vindkraftverk som står på Barnens Ö:s eget område.

Segelbåten ”Monark 44” är vår huvudbåt, som vi har 15 st av. Är 4,4 m lång och har 10 m2 segel fördelat på storsegel och fock. Kan också bära spinnaker.
Information om Monark 44 hos Sailguide.com (extern länk).

För ”fortsättningselever” har vi 6 st Laser-jollar. Vi har även 6 st 2-Kronor. Vi har också två kajaker och 6 kanoter. Vi har också några gamla windsuringbrädor samt vattenskidor, kneeboard och åkring. Sju motorbåtar i olika storlekar fungerar som säkerhets- och följebåtar.
Information om Laser hos Sailguide.com (extern länk).

Monark 44
Monark 44 med spinnaker
Laser

Säkerhetsarbete
Vi Assö Seglarskola jobbar hela tiden aktivt med att vidareutveckla vårt säkerhetsarbete.

Vårt säkerhetsarbete innefattar bland annat:

• På sjösport-, knattelägret samt seglarlägret har vi specialutbildade sjukvårdspersonal, oftast en läkare och en sjuksköterska
  • Vi har egen kock som hanterar alla matallergier
  • Hjärt- och lugnräddningsutbildning (HLR) av våra instruktörer
  • Vi har hög instruktörstäthet som garanterar att det alltid finns tillräckligt med personal vid seglingsaktiviteterna
  • Alla instruktörer bär kommunikatoinsradio (som är vattentät och flyter) för att snabbt kunna kommunicera med varandra
  • Åtta motorbåtar i olika storlekar vilka fungerar som säkerhets- och följebåtar
  • I de flesta av våra följebåtar har vi Hansalina, HLR- samt förstahjälpenutrustning (vattentätt och krossäkert förpackad)
  • Gemensamma brandövningar i bostadshusen
  • Brandutrustning i flera följebåtar
  • Brandutrustning med större kapacitet, inkl. "brandpirra", placerad centralt i Assögården
  • Kapsejsningsövning samt test av flytväst med våra elever tidigt på lägret så de känner sig trygga inför olika eventuella situationer